مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

مراحل ارتودنسی

مراحل ارتودنسی

مراحل ارتودنسی را می توان با در نظر گرفتن  خواسته مراجعین به دو دسته تقسیم بندی کرد .

دسته اول مراجعینی هستند که صرفا از جهت زیبایی اقدام به انجام عمل ارتودنسی می کنند .

مراحل ارتودنسی به منظور زیبایی

بطور معمول متخصص ارتودنسی شما اولین جلسه را به معاینه و بررسی مشکلات دندان های شما اختصاص می دهد .

پس از ویزیت متخصص ارتودنسی می تواند تشخیص و تعیین عملکرد به روی دندان های شما را با شما درمیان بگذارد  .البته رادیو گرافی از تک تک دندان های شما سبب می شود تا بتوان  هر گونه مشکل را از  دندان ها قبل از قرار دادن براکت های ارتودنسی بر طرف کرد .

حالا متخصص ارتودنسی شما می تواند نظر قطعی و برنامه درمانی شما را به اطلاعتان برساند .متخصص ارتودنسی شما ابتدا از سلامت لثه های شما اطمینان حاصل می کند سپس به  سراغ پر کردن پوسیدگی ها و جرم گیری دندان ها می رود  .

پس از رفع همه مشکلات در صورتی که نیاز به درمان ارتودنسی متحرک وجود داشته باشد این بار نوبت به قالب گیری از  فک بالا ، پایین و دندان های شما می رسد .

نصب براکت های ارتودنسی بر روی دندان ها

برای شروع کار و قبل از نصب براکت ها متخصص ردیف کردن دندان شما ابتدا دندان هایتان را پالیش و خشک می کند و سپس اسید مخصوص را  روی سطح دندان ها قرار می دهد که شرایط را برای نصب براکت های ارتودنسی آماده می کند .

در مواردی که کامپوزیت نوری برای چسباندن براکت های ارتودنسی به  دندان مورد استفاده  قرار گیرد نور پلاسما با شدت بالا به روی براکت ها تابانده می شوند .

سپس سیم قوسی را از تمام براکت ها عبور می دهند و کش های کوچکی که ترکیب رنگی مختلفی دارد به دلخواه بیمار  روی براکت های ارتودنسی قرار می دهند که باعث ایجاد فشار وارد ه بر دندان ها  می شوند .

گذراندن این مراحل ارتودنسی ممکن است کمی برای شما درد آور باشد و این درد ممکن است تا یک هفته با شما بماند تا به تدریج از شدت آن کاسته شود .شما می توانید با خوردن مسکن که معمولا استامینافن می باشد و یا متخصص ارتودنسی تان برایتان تجویز کرده از تحمل درد راحت شوید .

بعضی افراد هم جویدن آدامس بدون قند را به خوردن مسکن ترجیح می دهند و با این کار هم به تقویت حرکت دندان هایشان و هم کاهش درد ناشی از  ارتودنسی کمک می کنند .

تنظیم براکت های ارتودنسی

در این مرحله شما بایستی هرماه به وسیله متخصص ارتودنسی خود ویزیت شوید تا اگر کش ها نیاز به تعویض دارد و یا سیم براکت ها به تنظیم نیاز دارد این کار انجام شود .

پس از هر بار تنظیم و تعویض کش های ارتودنسی شما ممکن است در این مراحل هم مجبور به تحمل کمی درد باشید .

دستگاه ارتودنسی ثابت

این دستگاه برای درمان ناهنجاری های پیچیده و پس از رویش تمام دندان های دائمی مورد استفاده قرار می گیرد .نداشتن محدودیت سنی برای استفاده از ارتودنسی ثابت  و همچنین کارایی بالای آن باعث شده است که طرفداران این نوع درمان ارتودنسی بیشتر از نوع ارتودنسی متحرک باشند .

ارتودنسی ثابت دندان های شما را به وسیله سیم ها و کش های مخصوص به سمت مورد نظر حرکت داده و دندان ها را در سر جای اصلی خود قرار می دهد .انجام این کار هیچ آسیبی به دندان ها و ریشه آنها وارد نمی آورد .

پس از برداشتن براکت های ارتودنسی ثابت در پایان کار بهداشت دهان و دندان هایتان بسیار آسان تر می شوند  .

دستگاه ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک برای سنین پایین تر و ناهنجاری های فکی در سنین قبل بلوغ  استفاده می شود .

برای شروع کار ارتودنسی متحرک ابتدا از فک بالا و پایین بیمار قالب گیری صورت می گیرد و پلاک بالا و پایین ساخته می شود .

پس از آماده شدن قالب ، بیمار متعهد می شود در همه زمان ها حتی در خواب از قالب ارتودنسی متحرک استفاده کند .قالب متحرک را می توان فقط در زمان خوردن و آشامیدن از دهان خارج کرد و پس از استفاده از مسواک و نخ دندان آن را دوباره در دهان قرار داد .استفاده از این روش برای افرادی که سن کمتری دارند باعث می شود که علاوه بر مشکلات دندانی ناهنجاری های کوچک فکی نیز بر طرف شود .

همچنین استفاده از ارتودنسی متحرک ممکن است سبب محدودیت حرکات دندانی شود .برای درمان ارتودنسی به وسیله قالب متحرک متخصص ارتودنسی به همکاری بیمار نیز نیازمند می باشد  .

مدت زمان استفاده از دستگاه ارتودنسی متحرک بسته به سن بیمار تقریبا ۶ ماه الی یک سال است .

مراحل ارتودنسی برای اصلاح و درمان نا هنجاری فک، صورت و دندان ها

ناهنجاری های فکی و صورتی  احتمال دارد ارثی و یا در اثر کشیدن پیش از موعد دندان شیری و یا در اثر ضربه و تصادف باشد .در هر صورت و به هر دلیل که باشد این ناهنجاری ها در کودکان قابل درمان و پیشگیری می باشند.

ابتدا شما می بایستی ارزیابی کلینیکی شوید .متخصص ارتودنسی شما پس از مشاهده رادیو گرافی های فک و صورت به شما خواهد گفت که شما باید جراحی فک انجام دهید یا نه!

اگر مشکلات مرتبط با فک را در کودکان بتوان تنها با ارتودنسی برطرف کرد و نتیجه مطلوب را بدست آورد دیگر نیازی به جراحی فک نمی باشد .عمل جراحی فک در صورتی مورد استفاده قرار می گیرد که ارتودنسی به تنهایی پاسخ گوی مشکلات مرتبط با فک شما و یا فرزند شما نباشد .به هر حال در مرحله اول شما بایداز درمان ارتودنسی شروع کنید تا موقعیت دندان ها برایی  انجام جراحی فک مشخص شود .

اصلاح روابط بین دندان های  فک بالا و ارتباط آن با دندان های فک پایین به وسیله جراحی فک صورت می گیرد .بخشی از این اصلاح به وسیله ارتودنسی قبل از انجام عمل جراحی فک و بخش دیگری بعد از جراحی فک انجام می شود .ارتودنسی قبل از جراحی سبب می شود که فک شما آماده جراحی شود .

سن انجام عمل جراحی فک برای ارتودنسی بعد از هجده سالگی و در خاتمه رشد در هنگامی که رشد فکین به صورت طبیعی متوقف شده است می باشد .

کمترین سن برای انجام عمل جراحی فک ۱۸ و بالاترین سن در حدود ۴۰ تا ۴۵ سالگی است .

عمل جراحی فک به ندرت برای زیر ۱۸ سال و بالای ۴۵ سال صورت می گیرد.

مطالب مرتبط:

طرح لبخند

ردیف کردن دندان

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی دیمون

ناهنجاری های فک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.