مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

دستگاههای ارتودنسی جدید

دستگاههای ارتودنسی جدید

در  ارتودنسی برای حرکت دادن دندانها از نیروی ملایم استفاده می شود این نیرو  از طریق سیم های با فنریت بالا تامین شده  و از طریق براکت هایی که به دندانها چسبانده شده است به دندان و استخوان اطراف ریشه منتقل می شود. تاثیر این نیرو بر روی استخوان تحریک تحلیل استخوان در جهت حرکت دندان وساخت استخوان در جهت مقابل است.

در حدود 100 سال  از زمان ارایه اولین دستگاه ثابت ارتودنسی می گذرد. دستگاهها ی اولیه از نظر قرارگرفتن بر روی دندانها و از نظر راحتی برای بیمار مشکلات فروانی داشتند. پیشرفت های متعدد در حوزهای مختلف رشته ارتودنسی را نیز بی نصیب نکرد بطوریکه تغییرات فراوان در انواع درمان، روشها وابداع وسایل ارتودنسی باعث راحتی بیشتر بیمار و متخصص ارتودنسی شده است.

گروهی از جدیدترین براکتهای ارتودنسی معرفی شده به بازار براکتهایی هستند که برای اتصال سیم به براکت نیازی به کش نداشته و از طریق مکانیسم قفل وبست که درآنها تعبیه شده است سیم به براکت متصل می شود.مهمترین نکته ای که در تبلیغ این وسایل برای متخصصان ارتودنسی ارایه می شود کاهش مدت زمان ویزیت بیمار ،کاهش طول دوره درمان و کاهش نیاز به کشیدن دندان برای ارتودنسی است. هر یک از این موضوعات موافقان و مخالفانی دارد. کاهش زمان معاینه بیمار امکان درمان بیماران زیادتر و سرویس دهی به تعداد  زیادتری ازبیماران را فراهم می کند.

در کشور ما  تعداد متخصصان ارتودنسی در حد نیاز نبوده و پراکندگی آنها در شهرهای مختلف طبیعی نیست .بطوریکه نزدیک به نیمی از این متخصصان در شهر تهران به فعالیت مشغول هستند. درشهر تهران نیز اکثریت این افراد در  مناطق شمالی شهر مستقر هستند. با توجه به کمبود اشاره شده استفاده از حداکثر ظرفیت متخصصان ارتودنسی ضروری است.تا افراد متقاضی درمان ارتودنسی به سمت افراد فاقد صلاحیت کشیده نشوند و هزینه های غیر قابل جبران به خود و جامعه وارد نکنند. بدیهی است که استفاده حداکثر از این ظرفیت نباید منجر به کاهش کیفیت درمان ارتودنسی شود.بخشی از فرایند تشخیص و ارزیابی بیماران ارتودنسی از طریق  صحبت کردن متخصص ارتودنسی با بیمار و بصورت نا آگاهانه انجام می شود .عموما ارتودنتیست ها در هنگامم احوالپرسی اولیه با بیمار او را ارزیابی می کنند صحبت کردن با بیمار حتی در چند جمله می تواند برای یک متخصص ارتودنسی ماهر نکات بسیار مهمی را روشن نماید. بنابر این گذراندن وقت زیادتر با بیمار به او در درمان ارتودنسی کمک می کند.

 در بررسی تحقیقی که بطور سیستماتیک در مقالات معتبر منتشر شده در مجلات ارتودنسی داشتم و در کنگره جامعه متخصص ارتودنسی اروپا در کشور اسلوونی  ارایه نمودم تفاوت معنی داری در خصوصیات اشاره شده نسبت به وسایل مدرن رایج وجود نداشت. یکی از دلایل این موضوع تفاوت مهارت متخصصان می باشد بطوریکه مهارت متخصص ارتودنسی می تواند نقاط ضعف یک دستگاه را تحت پوشش قرار دهد . بنابراین این مهارت متخصص ارتودنسی است که فرد را درمان می کند نه وسیله.

مطالب مرتبط:

طرح لبخند

ردیف کردن دندان

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی دیمون

ناهنجاری های فک

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.