مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

مراقبت های لازم در حین درمان ارتودنسی متحرک

مراقبت های لازم در حین درمان ارتودنسی متحرک

دستگاههای ارتودنسی متحرک در موارد متعددی تجویز می شوند.

علیرغم ظاهر ساده دستگاههای ارتودنسی متحرک، نقش آنهادر درمان بسیار مهم و جدی است بطوریکه در برخی از بیماران استفاده مناسب از این وسایل به قیمت دور شدن از درمان های پیچیده ای مثل جراحی فک است.

شرط لازم  برای موفقیت درمان با دستگاههای ارتودنسی متحرک ، استفاده کافی از آنها با توجه به زمانی است که ارتودنتیست توصیه می کندکه در اغلب موارد نیازمند حداقل 16 ساعت استفاده در شبانه روز است.در برخی درمانها وسایل ارتودنسی متحرک تنها در هنگام صرف وعده های اصلی غذایی باید از دهان خارج شوند.عدم استفاده مناسب از دستگاهها منجر به عدم قرار گیری درست آنها در دهان، درد و ناراحتی و لقی دندانها و از بین رفتن نتایج درمانی ارتودنسی متحرک بدست آمده می شود.

درابتدای درمان ارتودنسی ممکن است این دستگاهها نحوه صحبت کردن کودکان را موقتاً تغییر دهند، ولی اغلب کودکان، خود را با آن وفق داده و بعد از طی یک الی چند روز بطور عادی صحبت می کنند. برای تطابق سریعتر بهتر است در روزهای اول درمان ارتودنسی بیمار با صدای بلندتر  صحبت کند  به این منظور می تواند صفحات کتابی را با صدای بلند بخواند.همچنین ممکن است در طی 48 ساعت اول درمان ارتودنسی آب دهان بیمار زیاد شده و قورت دادن آن سخت باشد . این مسئله جای نگرانی نداشته و فرد به سرعت به آن عادت می کند.در مواردی که بیمار دچار حالت تهوع می شود لازم است با متخصص ارتودنسی تماس بگیرد تاا  تغییرات لازم در پلاک ایجاد شود.

در طی درمان ارتودنسی بیمار می تواند رژیم غذایی عادی داشته باشد. ولی برای جلوگیری ازشکسته و کج شدن اجزاء دستگاههای ارتودنسی بهتر است از خوردن مواد غذایی چسبنده مثل آدامس ، شکلات و غذاهای سفت مثل پسته - فندق - بادام - یخ خودداری کند. برای حفظ سلامتی دندانها و لثه بعد از هر بار غذا خوردن، دندانهارا مسواک زده و پلاک ارتودنسی متحرک را  با یک مسواک بدون افزودن خمیر دندان یا هر نوع ماده شوینده  دیگر فقط با آب کافی بشویید. در صورتی که پلاک ارتودنسی متحرک کثیف یا بدبو شده است برای تمیز کردن آن می توانید از قرص هایی که به همین منظور وجود دارد و متخصص ارتودنسی درر اختیار شما قرار می دهد استفاده نمایید. در مواقعی که از پلاک استفاده نمی کنید ، آن را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید و جهت جلوگیری از شکسته یا کج شدن، از گذاشتن پلاکهای ارتودنسی متحرک در گوشه و کنار و جیب لباس اجتناب نمائید. عموماً بچه ها می توانند با داشتن دستگاههای ارتودنسی در دهان براحتی ورزش یا بازی نمایند، ولی گاهی این فعالیتها  تداخلاتی با ورزش یا بازی دارند. بهتر است با توجه به نوع دستگاه دستورات ویژه را از متخصص ارتودنسی دریافت نمائید.

طراحی، ساخت و دستور استفاده ازدستگاههای ارتودنسی متحرک برای هر بیمار متفاوت است ، لذا فقط دستورات توصیه شده به خود شما را بکار ببرید و از دستکاری کردن اجزاء آن خوداری نمایید.این اعمال علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن درمان ارتودنسی می تواند باعث وارد شدن صدمات بیشتر به دندانهای شما شود.

مطالب مرتبط:

طرح لبخند

ردیف کردن دندان

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی دیمون

ناهنجاری های فک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.