مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

نکاتی درباره دندان ها

پنج چیزی که شما درباره دندان هایتان نمی دانید؟

یادگیری چگونگی مراقبت از دندان ها همانند یادگیری بستن بند کفش و یادگیری الفبا و حفظ کردن جدول ضرب آسان می باشد و همه ما تا حدودی می توانیم آن ها را به راحتی انجام دهیم. خیلی راحت مسواک می زنیم و یا نخ دندان می کشیم ولی با این وجود اطلاعات مان در این رابطه بسیار کم می باشد.

در این مقاله می خواهیم 5 حقیقت درباره دندان های شما را روشن کنیم که حتی در طول همه سال هایی که از دندان هایتان مراقبت می کردید هم شاید متوجه آن ها نشده باشید.

مسواک،نخ دندان

1. بهترین دوست دندان های شما مسواکتان نیست!

مطمئناً مسواک و نخ دندان، تأثیر زیادی بر روی دندان هایمان می گذارند و برای داشتن دندان هایی سالم باید از هر دوی آن ها استفاده کنیم.

اما اولین خط دفاعی دندان های شما در برابر موادی که در دهانتان وارد می شوند چیزی است که از قبل در دهانتان وجود دارد! بزاق دهان(Saliva) یک ضد عفونی کننده طبیعی می باشد که با کرم خوردگی دندان مقابله می کند.

پوسیدگی دندان ها به سبب وجود باکتری هایی می باشد که از شیرینی خوراکی ها و نوشیدنی ها تغذیه می کنند. این باکتری ها که – پلاک(plaque)- نامیده می شوند، به دندان های شما چسبیده و اسیدی تولید می کنند که باعث آسیب زدن به مینای دندان خواهند شد. بزاق دهان همانند یک دوست قدیمی و قابل اعتماد به شستشوی دهان کمک کرده و این فرآیند را خنثی می کند! اگر شما خشکی دهان داشته باشید و بزاق دهانتان کم باشد، دچار مشکل خواهید شد.

افرادی که دارو زیاد مصرف می کنند نسبت به دیگران بیشتر دچار خشکی دهان می شوند و احتمال پوسیدگی دندان نیز در آن ها بالاتر است. برای ایجاد بزاق و رفع خشکی دهان شما می توانید از آدامس های بدون شکر استفاده کنید و یا همیشه یک بطری آب همراهتان داشته باشید.

پوسیدگی دندان،باکتری دهان،دندان خراب

2. وعده های غذایی کوتاه و زیاد و جرعه جرعه نوشیدن به دندان های شما آسیب می زند!

خوردن هله هوله و خوراکی های مختصر و همچنین نوشیدنی های مختلف که در طول روز در مدرسه و یا محل کار به طور متوالی مصرف می کنیم ضررش بیشتر از خوردن یک تیکه بزرگ کیک بعد از شام و یا خوردن کلوچه در وقت عصرانه می باشد. در خرابی دندان ها فقط مقدار شکر و یا نشاسته ای که می خوریم مهم نیست بلکه چگونگی خوردن آن ها اهمیت دارد!

به یاد داشته باشید، اسید های تولید شده توسط باکتری ها، به کربوهیدرات های موادی که خوردین حمله خواهند کرد، چه این کربوهیدرات در یک قاشق شکری باشد که هنگام صبح در قهوه تان ریختید و یا شیرینی یک دونات باشد. بنابراین هرچه شما شکر و یا هر نوع کربوهیدرات دیگری را بیشتر مصرف کنید به همان اندازه اسید های بیشتری تولید خواهد شد و شما را دچار مشکل خواهد کرد. خلاصه اینکه بهتر است یک وعده بزرگ غذایی را یک باره مصرف کنید تا اینکه وعده های کوچک ولی زیاد داشته باشید.

زمان زدوده شدن شکر از دهان 20 دقیقه طول می کشد. در طی این 20 دقیقه، باکتری های روی دندان های شما به شدت فعال شده و شکر را به اسید تبدیل می کنند. سپس بعد از گذشت 20 دقیقه اسید های تولید شده خنثی می شوند. بنابراین وقتی شما دوباره خوراکی مصرف کنید که حاوی شکر باشد این فرآیند تکرار شده و به همین ترتیب اسید تولید می شود و آسیب شدیدی به دندان هایتان وارد خواهد شد.

فلوراید،پوسیدگی دندان

3. بله شما می توانید فلوراید زیادی مصرف کنید ولی…

در این که فلوراید به طور طبیعی می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند هیچ بحثی نیست، سوال اینجاست که چه مقدار فلوراید باید مصرف کنیم. به طور استاندارد مقدار مصرفی فلوراید در هر لیتر را 7/0 تا 2/1 مشخص کرده اند.

فلوراید وقتی به درستی مصرف شود کاملاً ایمن است. ولی خوردن غلظت های بالای فلوراید می تواند سبب تهوع و استفراغ یا ایجاد لکه هایی زرد- قهوه ای روی دندان ها شود.

توصیه می شود از خمیر دندان های فلورایددار برای کودکان زیر 3 سال و دهان شویه های خانگی فلوراید در کودکان زیر 6 سال استفاده نشود و ترجیجاً در مطب دندان پزشک از فلوراید موضعی برای این کودکان استفاده شود.

خمیر دندان،مسواک زدن

4. خمیردندان را باید به بیرون تف کنید و لزوماً نیازی نیست با آب آن را شستشو دهید!

اکثر افراد عادت دارند بعد از مسواک زدن و استفاده از خمیر دندان دهانشان را با آب شستشو دهند. در صورتی که متخصص ارتودنسی توصیه می کنند اگر فقط خمیر دندان موجود در دهانتان را به بیرون تف کنید آن هم بدون هیچ شستشویی، بهتر است! زیرا در این صورت خمیر دندان حاوی فلوراید مدت زمان بیشتری بر روی سطح دندان هایتان باقی مانده و تأثیر بیشتری بر روی آن ها خواهد گذاشت.

سلامت دهان،سلامت عمومی بدن،بهداشت دهان

5. دندان های شما می توانند مقیاس و شاخصی برای سلامت کل بدن تان باشند!

یک هفتم افراد بین 35 تا 44 سال بیماری لثه دارند. برای افراد بالای 65 سال این عدد به یک چهارم می رسد. و این یک مشکل بزرگ می باشد زیرا پوسیدگی دندان و عفونت های دیگری که در دهان پدید می آیند می توانند منجر به بیماری هایی از جمله بیماری قلبی، سکته و یا دیابت شود.

سلامت دهان بخشی جدایی ناپذیر از سلامت عمومی بدن می باشد. چیزی که مردم متوجه آن نمی شوند این است که افرادی که درجه بالایی از بیماری لثه را دارند دچار درجه بالایی از بیماری قلب و یا بیماری های دیگری مثل دیابت نیز می باشند.

untitled-1

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.