مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

کشیدن نخ دندان ارتودنسی

کشیدن نخ دندان ارتودنسی

بسیاری از کودکان و نوجوانان (و برخی بزرگسالان) نمی دانند که چگونه در حضور براکت های ارتودنسی باید مسواک بزنند و یا کشیدن نخ دندان ارتودنسی چگونه است و یا گمان می کنند که اساسا” نمی توان در صورت ارتودنسی ثابت نخ دندان کشید. در حالیکه، کشیدن روزانه نخ دندان در مدت زمانی که روی دندانهایتان براکت های ارتودنسی قرار دارد به دلیل تجمع خرده های غذایی دور براکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا این امر می تواند ریسک بروز حفرات پوسیدگی و ناراحتی لثه ها را در صورت وجود کربوهیدرات داخل غذای مصرفی کاهش دهد. هر شب بعد از مسواک زدن و قبل از خواب باید با کشیدن نخ دندان از تمیز بودن دندانهای خود در نواحیی که با مسواک تمیز نشده اند اطمینان حاصل کنید. آماده باشید که تا زمانی که روی دندانهای خود براکت ارتودنسی دارید می بایست سه برابر مدت زمان معمول برای بهداشت دهانی خود وقت صَرف کنید. نگران نباشید، ارزشش را دارد. زیرا این امر ضمن کاهش احتمال پوسیدگی دندانها و ناراحتی لثه ها سبب می شود دندانهای شما در پایان موقع برداشتن براکت ها بهتر به نظر برسند. همیشه به خاطر داشته باشید که مسواک زدن و کشیدن مرتب نخ دندان باعث لبخندی تأثیرگذار می شود. 

کشیدن-نخ-دندان-ارتودنسی

ارتودنسی ثابت چه مزایایی دارد؟

ارتودنسی ثابت چه مزایایی دارد؟

یکی از مزایای ارتودنسی ثابت صاف شدن هر چه بهتر و نظافت راحت تر دندان می باشد. همچنین در این نوع ارتودنسی ریسک ابتلا به بیماری های لثه در آینده کاهش داده می شود. در ارتودنسی ثابت به همکاری بیمار با پزشک نیازی نیست زیرا ارتودنسی متحرک ممکن است درجای خود قرار نگیرد و یا به طور کلی توسط بیمار استفاده نشود اما این مشکلات در این نوع ارتودنسی وجود ندارد و همیشه در محل خود قرار دارد. این عوامل باعث می شود در این مدل ارتودنسی، دندان ها هرگز به حالت اولیه خود بازنگردد و نتیجه ارتودنسی برای بیمار رضایت بخش تر است.

orthodontics

ارتودنسی جراحی یا درمان ارتوگناتیک

ارتودنسی جراحی یا درمان ارتوگناتیک

درمان ارتودنسی به همراه جراحی فک برای بعضی از بیماران ترسناک است . این مسئله نشان دهنده آن است که در این زمینه اطلاعات کافی وجود ندارد . مهم ترین مسئله در این بیماران آگاهی دادن و مشخص کردن سود و زیان هر درمان برای هر بیمار است . هنگامی که برای شما یا فرزندتان درمان ناهنجاری های فک و ارتودنسی پیشنهاد می شود ، شما با اصطلاحی به نام جراحی ارتوگناتیک (Orthognathic surgery) آشنا می شوید . در صورتی بیمار ناهنجاری فک داشته باشد و قبل از بلوغ مراجعه کند ، با ارتودنسی به تنهایی و بدون نیاز به جراحی ناهنجاری بیمار را می توان درمان کرد ولیکن مراجعه دیر هنگام بیمار به همراه مشکلات فکی نیاز به جراحی خواهد داشت . بیماران ارتوسرجری (Orthosurgery) یا بیماران ارتوگناتیک (Orthognathic) آن دسته از بیمارانی هستند که دارای مشکل فکی می باشند و پس از بلوغ به متخصص ارتودنسی مراجعه می نمایند . این بیماران می بایست در ابتدا تحت درمان ارتودنسی قبل از جراحی (Presurgical orthodontics) واقع شوند و سپس برای جراحی نزد متخصـص فک و صــورت ارجاع داده شـوند و سپـس تحـت درمان ارتودنســی بعد از جراحــی (Postsurgical orthodontics) قرار گیرند .

انواع جراحی:

ارتودنسی قبل از جراحی برای رفع مشکل شلوغی و منظم کردن دندانها خواهد بود زیرا تا دندانها منظم نباشند جراح فک وصورت نمی تواند فکین را جراحی کند . بنابراین پیش نیاز جراحی ، ارتودنسی خواهد بود و ارتودنسی پس از جراحی (Postsurgical orthodontics) برای هماهنگی بیشتر دو فک جراحی شده و نظم بهتر به دندانها و اصلاح هرگونه چرخش دندانها و تثبیت درمان جراحی به کار برده می شود . این جراحی در بیمارستان تحت بیهوشی کامل انجام می شود . اگر فک بالای بیماری عقب باشد به آن Maxillary deficiency می گویند ، در این صورت بیمار باید تحت جراحی ارتودنسی قرار گیرد که فک بالا به جلو آورده شود به این نوع جراحی Maxillary advancement می گویند . اگر فک بالا جلو باشد یا به عبارت دیگر بیمار دارای Maxillary protrusion باشد ، باید فک بالا به عقب برد شود که به آن جراحی Maxillary set back می گویند . اگر بیمار دارای فک پایین عقب باشد به عبارت دیگر دارای Mandibular deficiency باشد. باید فک پایین با جراحی ارتودنسی به سمت جلو آورده شود که به آن جراحی Mandibular advancement می گویند . اگر بیمار دارای فک پایین جلو باشد به عبارت دیگر دارای Mandibular prognathism باشد تحت جراحی Mandibular set back قرار می گیرد . اگر بیمار دارای Deep bite یا Open biteباشد تحت جراحی Lefort قرار می گیرد . بایستی توجه داشت که این درمان یک درمان تیمی است که بین متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت انجام می شود . مراحل انجام درمان بایستی به طور صحیح انجام شود ، در غیر این صورت دستیابی به نتایج مناسب بسیار سخت خواهد بود . درمان های جراحی فک و صورت در گروه درمان های جراحی ساده به حساب می آیند که در اغلب موارد تنها نیاز به یک روز بستری شدن در بیمارستان دارند .

نکاتی درباره دندان ها

پنج چیزی که شما درباره دندان هایتان نمی دانید؟

یادگیری چگونگی مراقبت از دندان ها همانند یادگیری بستن بند کفش و یادگیری الفبا و حفظ کردن جدول ضرب آسان می باشد و همه ما تا حدودی می توانیم آن ها را به راحتی انجام دهیم. خیلی راحت مسواک می زنیم و یا نخ دندان می کشیم ولی با این وجود اطلاعات مان در این رابطه بسیار کم می باشد.

در این مقاله می خواهیم 5 حقیقت درباره دندان های شما را روشن کنیم که حتی در طول همه سال هایی که از دندان هایتان مراقبت می کردید هم شاید متوجه آن ها نشده باشید.

مسواک،نخ دندان

1. بهترین دوست دندان های شما مسواکتان نیست!

مطمئناً مسواک و نخ دندان، تأثیر زیادی بر روی دندان هایمان می گذارند و برای داشتن دندان هایی سالم باید از هر دوی آن ها استفاده کنیم.

اما اولین خط دفاعی دندان های شما در برابر موادی که در دهانتان وارد می شوند چیزی است که از قبل در دهانتان وجود دارد! بزاق دهان(Saliva) یک ضد عفونی کننده طبیعی می باشد که با کرم خوردگی دندان مقابله می کند.

پوسیدگی دندان ها به سبب وجود باکتری هایی می باشد که از شیرینی خوراکی ها و نوشیدنی ها تغذیه می کنند. این باکتری ها که – پلاک(plaque)- نامیده می شوند، به دندان های شما چسبیده و اسیدی تولید می کنند که باعث آسیب زدن به مینای دندان خواهند شد. بزاق دهان همانند یک دوست قدیمی و قابل اعتماد به شستشوی دهان کمک کرده و این فرآیند را خنثی می کند! اگر شما خشکی دهان داشته باشید و بزاق دهانتان کم باشد، دچار مشکل خواهید شد.

افرادی که دارو زیاد مصرف می کنند نسبت به دیگران بیشتر دچار خشکی دهان می شوند و احتمال پوسیدگی دندان نیز در آن ها بالاتر است. برای ایجاد بزاق و رفع خشکی دهان شما می توانید از آدامس های بدون شکر استفاده کنید و یا همیشه یک بطری آب همراهتان داشته باشید.

پوسیدگی دندان،باکتری دهان،دندان خراب

2. وعده های غذایی کوتاه و زیاد و جرعه جرعه نوشیدن به دندان های شما آسیب می زند!

خوردن هله هوله و خوراکی های مختصر و همچنین نوشیدنی های مختلف که در طول روز در مدرسه و یا محل کار به طور متوالی مصرف می کنیم ضررش بیشتر از خوردن یک تیکه بزرگ کیک بعد از شام و یا خوردن کلوچه در وقت عصرانه می باشد. در خرابی دندان ها فقط مقدار شکر و یا نشاسته ای که می خوریم مهم نیست بلکه چگونگی خوردن آن ها اهمیت دارد!

به یاد داشته باشید، اسید های تولید شده توسط باکتری ها، به کربوهیدرات های موادی که خوردین حمله خواهند کرد، چه این کربوهیدرات در یک قاشق شکری باشد که هنگام صبح در قهوه تان ریختید و یا شیرینی یک دونات باشد. بنابراین هرچه شما شکر و یا هر نوع کربوهیدرات دیگری را بیشتر مصرف کنید به همان اندازه اسید های بیشتری تولید خواهد شد و شما را دچار مشکل خواهد کرد. خلاصه اینکه بهتر است یک وعده بزرگ غذایی را یک باره مصرف کنید تا اینکه وعده های کوچک ولی زیاد داشته باشید.

زمان زدوده شدن شکر از دهان 20 دقیقه طول می کشد. در طی این 20 دقیقه، باکتری های روی دندان های شما به شدت فعال شده و شکر را به اسید تبدیل می کنند. سپس بعد از گذشت 20 دقیقه اسید های تولید شده خنثی می شوند. بنابراین وقتی شما دوباره خوراکی مصرف کنید که حاوی شکر باشد این فرآیند تکرار شده و به همین ترتیب اسید تولید می شود و آسیب شدیدی به دندان هایتان وارد خواهد شد.

فلوراید،پوسیدگی دندان

3. بله شما می توانید فلوراید زیادی مصرف کنید ولی…

در این که فلوراید به طور طبیعی می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند هیچ بحثی نیست، سوال اینجاست که چه مقدار فلوراید باید مصرف کنیم. به طور استاندارد مقدار مصرفی فلوراید در هر لیتر را 7/0 تا 2/1 مشخص کرده اند.

فلوراید وقتی به درستی مصرف شود کاملاً ایمن است. ولی خوردن غلظت های بالای فلوراید می تواند سبب تهوع و استفراغ یا ایجاد لکه هایی زرد- قهوه ای روی دندان ها شود.

توصیه می شود از خمیر دندان های فلورایددار برای کودکان زیر 3 سال و دهان شویه های خانگی فلوراید در کودکان زیر 6 سال استفاده نشود و ترجیجاً در مطب دندان پزشک از فلوراید موضعی برای این کودکان استفاده شود.

خمیر دندان،مسواک زدن

4. خمیردندان را باید به بیرون تف کنید و لزوماً نیازی نیست با آب آن را شستشو دهید!

اکثر افراد عادت دارند بعد از مسواک زدن و استفاده از خمیر دندان دهانشان را با آب شستشو دهند. در صورتی که متخصص ارتودنسی توصیه می کنند اگر فقط خمیر دندان موجود در دهانتان را به بیرون تف کنید آن هم بدون هیچ شستشویی، بهتر است! زیرا در این صورت خمیر دندان حاوی فلوراید مدت زمان بیشتری بر روی سطح دندان هایتان باقی مانده و تأثیر بیشتری بر روی آن ها خواهد گذاشت.

سلامت دهان،سلامت عمومی بدن،بهداشت دهان

5. دندان های شما می توانند مقیاس و شاخصی برای سلامت کل بدن تان باشند!

یک هفتم افراد بین 35 تا 44 سال بیماری لثه دارند. برای افراد بالای 65 سال این عدد به یک چهارم می رسد. و این یک مشکل بزرگ می باشد زیرا پوسیدگی دندان و عفونت های دیگری که در دهان پدید می آیند می توانند منجر به بیماری هایی از جمله بیماری قلبی، سکته و یا دیابت شود.

سلامت دهان بخشی جدایی ناپذیر از سلامت عمومی بدن می باشد. چیزی که مردم متوجه آن نمی شوند این است که افرادی که درجه بالایی از بیماری لثه را دارند دچار درجه بالایی از بیماری قلب و یا بیماری های دیگری مثل دیابت نیز می باشند.

untitled-1

هزینه های ارتودنسی

هزینه ارتودنسی

بسیاری از بیمارانی که نیاز به ارتودنسی دارند، از گرفتن وقت مشاوره برای مراجعه به متخصص ارتودنسی ابراز نگرانی می کنند. بخشی از این نگرانی مربوط به عدم اگاهی از مسائل مالی در درمانهای ارتودنسی می باشد. قبل از شروع درمان ارتودنسی بیماران می خواهند بدانند که “هزینه ی درمان ارتودنسی ثابت چقدر است؟” عوامل زیادی بر هزینه ارتودنسی تاثیرگذار خواهند بود.هزینه درمان های ارتودنسی به نوع ناهنجاری ، نحوه درمان ، مدت درمان , سن بیمار ، شدت ناهنجاری ، نوع دستگاه به کار برده شده اعم از متحرک و یا ثابت، دستگاه خارج دهانی , دستگاه داخل دهانی , ارتودنسی دیمون، ارتودنسی با براکت های هم رنگ دندان، ارتودنسی نامرئی یا invisalign، ارتودنسی لینگوال , درمانهای ارتودنسی به همراه جراحی (ارتو سرجری ) , استفاده از مینی اسکروMiniscrew , استفاده از مینی پلیت Miniplate و غیره بستگی دارد . به عنوان مثال در بعضی بیماران ناهنجاری های فک با پلاک متحرک قابل اصلاح است که در این صورت هزینه درمان کمتر خواهد شد. برخی از بیماران نیاز به ارتودنسی ثابت فکین دارند که دستگاههای ثابت ارتودنسی بعد از رویش دندانهای دائمی در دهان قرار می گیرند . گروهی دیگر از بیماران نیاز به درمان ارتودنسی متحرک و سپس ارتودنسی ثابت دارند بعضی نیاز به درمانهای جراحی دارند .برخی نیاز به مینی اسکرو Miniscrew و غیره دارند , بنا بر این روش درمانی ارتودنسی برای هر فرد منحصر به خود اوست و متغیرهای زیادی در هزینه نهایی بیمار تاثیر دارد هزینه ارتودنسی در جلسه اول که ویزیت رایگان است به بیمار گفته می شود.

تعرفه ارتودنسی

ویزیت رایگان

از آنجاییکه محاسبه هزینه ارتودنسی از طریق تلفنی ویا اینترنتی مقدور نمی باشد ویزیت جلسه اول توسط دکتر عبدالرضا جمیلیان و تخمین هزینه ها در این مطب رایگان می باشد و قسمتی از هزینه در ابتدا و قسمت دیگر در طول درمان به طور اقساط توسط بیمار پرداخت میشود.هدف این است که هزینه ها به صورت ماهیانه و قسطی دریافت شود تا متناسب با بودجه ی شما باشد.

هزینه های جراحی فک و صورت:

ناهنجاری های فک برخی از بیماران به گونه ایی است که به تنهایی با ارتودنسی درمان نمی شوند. این گروه از بیماران نیاز به ارتودنسی به همراه جراحی دارند که طبیعتا هزینه های آنها به علت جراحی و شدت مشکل بیشتر خواهد بود. برخی از بیماران نیاز به دستگاههای خارج دهانی دارند. برخی از بیماران نیاز به مینی اسکرو (Mini screw) دارند. دستگاههای به کار برده شده برای بیماران براساس نوع ناهنجاری های فک متفاوت است و از سوی دیگر طول مدت درمان هم براساس سن مراجعه بیمار ، شدت ناهنجاری ، ارثی بودن یا نبودن ناهنجاری متفاوت است . اگر بیمار تمایل به استفاده از براکت های شفاف (سرامیکی یا کامپوزیتی) داشته باشد ، به علت هزینه زیاد این براکت ها ، هزینه کل درمان افزایش می یابد . هزینه درمان ارتودنسی در جلسه اول که به طور رایگان انجام می شود براساس نوع دستگاه به کار برده شده و نوع ناهنجاری به بیمار گفته می شود و بر روی شرایط پرداخت توافق می گردد .قسمتی از هزینه در ابتدا و قسمت دیگر در طول درمان به طور اقساط توسط بیمار پرداخت میشود. هم چنین در بیمارانی که نیاز به درمان ارتودنسی به همراه جراحی فک دارند هزینه درمان ارتودنسی به بیمار گفته می شود و هزینه جراحی که توسط جراح فک و صورت انجام می شود ارتباطی به هزینه های ارتودنسی نخواهد داشت .

نحوه پوشش خدمات بیمه برای درمان ارتودنسی:

برخی از بیمه ها تمام و یا قسمتی از هزینه درمان را پوشش می دهند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می بایست با مطب تماس بگیرید.

هزینه درمان ارتودنسی نامرئی چقدر است ؟

سلام. هزینه ارتودنسی نامرئی به فاکتورهای بسیاری مثل تعداد طلق های نامرئی که به بیمار داده میشود به اینکه ایا بیمار نیاز به دراوردن دندان دارد یا ندارد, به اینکه ایا بیمار نیاز به جراحی فک دارد یا ندارد , به اینکه ایا مشکل بیمار دندانی یا فکی (اسکلتی) است , هم چنین به اطلاعاتی مثل شیب دندانها ، وضعیت فکین ، نیمرخ بیمار ، میزان شلوغی دندانها ، وضعیت رادیوگرافی بیمار و غیره. بستگی دارد . بنابراین به شما توصیه میشود برای تعیین هزینه وقت معاینه بگیرید. معاینه رایگان است.

untitled-1