مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

ارتودنسی و پوسیدگی دندان

ارتودنسی و پوسیدگی دندان

پیدایش لکه‌های سفیدرنگ روی دندانها پس از برداشتن براکتهای ارتودنسی یکی از نگرانی های شایع بسیاری از بیماران است. ممکن است در این ‌باره شنیده‌ باشید یا کسی را بشناسید که پس از برداشتن براکتهای شان با این مشکل مواجه بوده است و شاید همین موضوع شما را در تصمیم‌گیری مردد کرده باشد. هرچند متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست شما می‌تواند توضیح خوبی در این ‌باره به شما ارائه دهد، این مقاله هم به تشریح علل بروز لکه‌های سفید روی دندانهایتان پرداخته و شیوه‌های جلوگیری از آنها را قبل از گذاشتن براکت بیان می‌کند.

به لحاظ تکنیکی عامل بروز لکه‌های سفید روی دندان‌ها پس از برداشتن براکتها، خود براکت ها نیستند بلکه لکه‌های سفید پوسیدگی نتیجه تشکیل پلاک‌ها هستند. پلاک، مواد معدنی را از سطح دندان زدوده و موجب تغییر در نحوه بازتاب نور از سطح دندان می گردد بدین ترتیب بقایای سفیدرنگ گچی روی سطح دندان باقی می‌ماند. این امر در جاهایی که مسواک زدن دشوار است بیشتر دیده می‌شود، به همین دلیل لکه‌های سفید بین کسانی که براکت دارند شایع تر است و علت آنکه تا قبل از برداشتن براکت متوجه آنها نمی‌شوید این است که زیر براکت بوده و تا قبل از برداشتن براکتها قابل مشاهده نیستند. احتمالاً پرسش مهم دیگری که از خود می‌پرسید این است که آیا می‌توان از این لکه‌ها جلوگیری کرد و پاسخ این است که بله می‌توان! این مقاله بحث می کند که چگونه قبل از گذاشتن براکت ها می‌توان از تشکیل لکه‌های سفید جلوگیری کرد و همین‌طور مطرح می‌کند که بعد از برداشتن براکت ها چگونه می‌توان لکه‌های سفید را برطرف نمود.

از بین بردن پلاک میکروبی حین درمان ارتودنسی

اولین و اصلی‌ترین شیوه برای جلوگیری از تشکیل لکه‌های سفید روی دندان‌ها پس از برداشتن براکتها، از بین بردن پلاک است. این امر با مراقبت از دندان‌ها توسط مسواک کردن و نخ دندان کشیدن به طور مرتب و منظم محقق می گردد. به‌ علاوه می‌توانید با اجتناب از مصرف برخی مواد غذایی خاص حین استفاده از براکتها از بروز پلاک جلوگیری کنید. از این گذشته مسواک‌ها و خمیردندان‌های ویژه‌ای وجود دارند که به از بین بردن پلاک‌های تشکیل‌شده کمک می‌کنند. لازم به یادآوری است که بدون وجود پلاک‌ها، لکه‌های سفید تشکیل نخواهند شد.

از بین بردن لکه های سفید پوسیدگی بعد از ارتودنسی

اگر پس از برداشتن براکتها متوجه شدید که لکه‌های سفیدرنگ روی دندان شما تشکیل شده‌اند، بهترین کار تمیز نگه‌داشتن دندانهاست و اینکه اجازه دهید طی شش ماه اول پس از برداشتن براکتهای ارتودنسی، مینای دندان شما توسط مایعات دهانی‌ خودتان اشباع شود. به این ترتیب لکه‌های سفید به مرور بهبود می‌یابند و بسته به اینکه چقدر کوچک باشند به تدریج ناپدید می شوند. اگر بعد از شش ماه هنوز این لکه‌های سفید روی دندان شما باقی مانده بود، در این صورت می‌توانید از فلورایدتراپی با غلظت کم استفاده کنید. یکی دیگر از شیوه‌ها سفید کردن دندان‌ها (بلیچینگ) است که موجب می‌شود لکه‌ها کم‌ رنگ‌تر شوند و یا چندان جلب‌ توجه نکنند. در مواردی که لکه‌ها بسیار شدید باشند می‌توان از جراحی زیبایی استفاده کرد. در کل هرچند پس از برداشتن براکتها ممکن است شاهد بروز لکه‌های سفید باشید اما به راحتی می‌توان با مراقبت‌های دقیق از دندان‌ها در طول درمان از بروز این لکه‌های سفید جلوگیری کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.