مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

مراقبت‌های هنگام درمان با روش ارتودنسی

مراقبت‌های هنگام درمان با روش ارتودنسی 

فضاهای بسیار کوچکی در براکت‌ها وجود دارد که تکه‌های غذا و پلاک در آنجا انباشته می‌شود و باعث ایجاد لکه، نقطه‌های سفید رنگ، پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود. به همین دلیل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان پس از هر وعده غذایی بسیار مهم است.

مراقبت از دندان هنگام ارتودنسی تاثیر زیادی بر شکل نهایی دندان‌ها و لثه‌ها پس از برداشتن پلاک دارد.

نتیجه پس از درمان ارتودنسی ثابت بیماری که در طول درمان بهداشت دهان و دندان را رعایت نکرده است.

نتیجه پس از درمان ارتودنسی ثابت بیماری که در طول درمان بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کرده است. 

 دندانپزشکان کلینیک ارتودنسی ثابت ایده‌آل آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در زمینه روش‌های ارتودنسی هستند. متخصصان ما در جلسه مشاوره وضعیت دندان‌ها را به دقت بررسی می‌کنند و بهترین نوع درمان را برای رفع مشکلات دندان و فک پیشنهاد می‌دهند.

سن شروع ارتودنسی ثابت در کودکان 

بهترین سن شروع ارتودنسی ثابت بین ۱۰ تا ۱۴ سالگی یعنی زمانی است که سر و دهان کودک هنوز در حال رشد است و راحت‌تر می‌توان دندان‌ها را صاف کرد. البته در هر سنی می‌توان درمان ارتودنسی ثابت را شروع کرد. در واقع هر روز بر تعداد بزرگسالانی که برای ارتودنسی ثابت به دندانپزشکان مراجعه می‌کنند، افزوده می‌شود.

ارتودنسی ثابت در بزرگسالان

امروزه اارتودنسی ثابت در بزرگسالی کاملاً طبیعی است و هر روزه بزرگسالان بیشتری بنا به دلایل گوناگون برای ارتودنسی به دندانپزشکان مراجعه  می‌کنند.

برخی بزرگسالان پس از استقلال مالی می‌توانند مشکلاتی را حل کنند که در دوران کودکی و نوجوانی به دلیل تحمیل هزینه سنگین بر والدین‌شان موفق به برطرف کردن آنها نشده‌اند. عده‌ای دندان‌هایشان به مرور زمان به دلیل بالا رفتن سن یا کوتاهی در پیگیری درمان ارتودنسی ثابت پیشین جابجا شده است. یکی از پی‌آمدهای نامرتب، کج یا فاصله‌دار بودن دندان‌ها، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه است.

ساز و کار عملکرد براکت‌ها در کودکان و بزرگسالان یکسان است، فقط در سنین بالاتر باید نکته‌های بیشتری مد نظر قرار بگیرد. چون استخوان‌های فک بزرگسالان دیگر رشد نمی‌کند، ارتودنسی ثابت زمان بیشتری می‌برد و باید برای رسیدن به نتیجه دلخواه یک تا دو سال از پلاک تهیه شده استفاده کرد. انجام جراحی نیز گاهی ضرورت می‌یابد.

ارتودنسی ثابت در دوران بارداری

هیچ دلیلی وجود ندارد که بانوان باردار نتوانند ارتودنسی ثابت انجام دهند. این درمان در دوران بارداری معمولاً ایمن است، فقط باید احتیاط‌های لازم صورت بگیرد. حساسیت در این دوران غالباً بالاتر است و به همین دلیل پلاک‌ها ناراحت کننده‌تر از حد معمول است؛ به علاوه باید به خاطر داشت که مصرف اکثر مسکن‌ها در این دوران ممنوع است و بیمار باید بدون مسکن به جنگ درد برود و ناراحتی را تحمل کند. تغییرات هورمونی بدن نیز احتمال ورم کردن و ملتهب و دردناک شدن لثه را افزایش می‌دهد و براکت‌ها لثه را تحریک می‌کنند؛ به علاوه تغییرات هورمونی بر حرکت دندان‌ها نیز اثر می‌گذارد.

عوارض درمان ارتودنسی ثابت

بیمارانی که متقاضی درمان ارتودنسی ثابت هستند باید بهداشت بسیار خوبی داشته باشند، چون در شرایط قرارگیری پلاک‌های متحرک و به‌خصوص براکت و ارتودنسی ثابت رعایت بهداشت دهان مشکل‌تر می‌شود و اگر بیمار دقت و تمرکز کافی در رعایت بهداشت خود نداشته باشد، دندان‌ها زیر براکت و سیم‌های ارتودنسی ثابت به‌سرعت دچار پوسیدگی می‌شوند. مشکل بعدی احتمال برگشت درمان است. به اصطلاح «برگشت» بخشی جدایی‌ناپذیر از درمان ارتودنسی است. این وضعیت درصورتی‌که بیمارر دستور متخصص را برای استفاده منظم از پلاک‌های نگه‌دارنده بعد از درمان ثابت نادیده بگیرد یا در بیمارانی که توسط دندان‌پزشک غیرمتخصص ارتودنسی درمان شده‌اند، مشاهده می‌شود.

هزینه

هزینه درمان ارتودنسی به شدت مشکل، پیچیدگی و دشواری اصلاح دندان‌ها، وسایل مورد استفاده و طول درمان مورد نیاز برای دستیابی به بهترین نتیجه بستگی دارد.

مطالب مرتبط:

ارتودنسی دیمون

متخصص ارتودنسی

مرتب کردن دندان

ناهنجاری های فک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.