مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

مرتب کردن دندان

ارتودنسی ثابت,ارتودنسی متحرک,متخصص ردیف کردن دندان,طرح لبخند

مراقبت های ارتودنسی ثابت

مراقبت های ارتودنسی ثابت

مانند بسیاری از معالجات پزشکی، همکاری بیمار در طی درمان ارتودنسی بسیار مهم بوده و بیشترین نقش را در طی درمان  ،بیمار، بر عهده دارد .  

درمان با دستگاههای ارتودنسی ثابت جهت اصلاح نامرتبی های دندانی بطور میانگین یک ونیم تا دو سال طول می کشد و بعداز آن بایستی از پلاکهای ارتودنسی متحرک برای حفظ وضعیت موجود تا محکم شدن استخوانهای اطراف ریشه دندانها استفاده نمود.

اجزا ء دستگاههای ارتودنسی گرانبها بوده و قرار دادن آنها به دقت و صرف وقت زیاد نیاز دارد. در صورت بی احتیاطی و شکسته شدن آنها، با طولانی شدن درمان ارتودنسی، خطر بروز مشکلاتی چون پوسیدگی دندانها، بیماری لثه و از دست رفتن فضای دندان کشیده شده و امکان درمان ارتودنسی صحیح از بین می رود.

لذا مراقبت از آنها و بهداشت دهان ضروری است.توصیه می شود به موارد ذیل توجه نمائید :    یک ساعت بعد از قراردادن براکتهای ارتودنسی بر روی دندانها ابتدا یک بار بطور دقیق مسواک بزنید و تا یک روز بعد،از خوردن و آشامیدن مواد خوراکی رنگی مثل: چای، نوشابه، سس، رب، سبزی، شکلات، پاستیل و ... خودداری نمائید . در روزهای اولی که وسایل ارتودنسی در دهان شما قرار می گیرد ممکن است دندانها حساس شده و یا کمی درد و ناراحتی داشته باشید.در اغلب موارد این درد ناشی از ارتودنسی در هنگام جویدن غذا زیادتر می شود.در اغلب موارد این درد خفیف و قابل تحمل است .در صورتی که درد زیادتری داشتید واحساس کردید نیاز به مسکن دارید از یک مسکن ساده مثل استامینوفن استفاده نمایید.اگر درد شدید یا مداوم داشتید با متخصص ارتودنسی خودتانن تماس بگیرید . بیمار می تواند در طی درمان ارتودنسی رژیم غذایی عادی داشته باشد. برای جلوگیری ازشکسته و کج شدن اجزاء دستگاههای ارتودنسی از خوردن مواد غذایی چسبنده و غذاهای سفت مثل پسته - فندق - بادام - یخ و ... خودداری کنید.  از گاز زدن مواد غذایی مانند ساندویچ، سیب، هویج و میوه های مشابه خودداری نموده وبرای میل نمودن آنها، ابتدا آنها را با کارد تکه تکه نموده سپس میل نمایید . برای استفاده از  تنقلات مثل پسته، فندق وبادام بهتر است ابتدا آنها را خرد نموده وسپس مصرف کنید.بهترین کار در این موارد آسیاب نمودن آنها می باشد.هسته میوه های هسته دار مثل: هلو، شلیل، زردآلو  ،گوجه سبز و ... بایستی قبل از قرار دادن آنها در دهان جدا شده و سپس مصرف شوند.  در موارداورژانس مثل : شکستن، خم شدن، باز و جدا شدن قسمتی از دستگاه و سیم با  متخصص ارتودنسی خودتان تماس بگیرید تا دستورات لازم به شما داده شود.در صورتی که مشکل پیش امده باعث ناراحتی ، درد یا آزردگی مخاط دهان شما نشده ضرورتی برای مراجعه خارج از وقت مقرر وجود ندارد. میزان نیرو و زمان استفاده ازدستگاهها ی خارج دهانی (فیس ماسک ، هدگیر، چانه بند) و کش های داخل دهانی ارتودنسی در پیشرفت درمان ارتودنسی نقش بسزایی دارد. لطفاً نیروی آنرا کم و زیاد ننموده و زمان تجویز شده را دقیقاً رعایت کنید.استفاده نا منظم از این وسایل دقیقا مانند استفاده نکردن آنها است. در صورت تجویز کش های داخل دهانی، قبل از تمام شدن کش ها جهت دریافت مجدد آن به مطب  مراجعه نمائید .عموماً بچه ها می توانند با داشتن دستگاههای ارتودنسی در دهان براحتی بدوند، جست بزنند، شنا کرده و یا بازی نمایند، ولی بایستی توجه داشت که در مواردی این فعالیتها عدم تجویز دارند. بهتر است با توجه به نوع دستگاه و نوع ورزش دستورات ویژه را دریافت نمائید . 

مطالب مرتبط:

طرح لبخند

ردیف کردن دندان

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی دیمون

ناهنجاری های فک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.